فارس

بلــوار فــردوس

شنبه تا چهارشنبه: 8 الی 20

پنجشنبه ها 8 الی 14

طبق

طبق ها ، علائم و عوامل خرابی شان را بشناسید !

 

طبق ها هم خراب می شوند ، اما شما متوجه خرابی شان نمی شوید؛ به همین دلیل است که کمتر راننده ای از خرابی این قطعه شکایت دارد. طبق، ارتباط مستقیم با راننده ندارد، بنابراین عدم عملکرد صحیح آن به خراب شدن سایر قطعات مثل کمک فنرها نسبت داده می شود. با توربومگ همراه باشید تا علائمی را که مخصوص خرابی این قطعه است، به خوبی بشناسید.

خراب شدن سیبک و بوش طبق ، مهم ترین دلیل بروز مشکل در این قطعه است. خرابی سیبک معمولاً به واسطه شنیدن صداهایی مثل جیر جیر و تق تق نمایان می شود. این صداها در عبور از مسیرهای ناهموار یا دست اندازها بیشتر شنیده می شود. تعمیرکاران، صدای جیر جیر را بیشتر به تماس طبق با شاسی و اصطکاک بین آن ها نسبت می دهند و صدای تق تق خودرو را هم ناشی از خرابی یا پوسیدن بوش طبق می دانند. در مواردی هم خراب شدن سیبک ها باعث شنیدن چنین صدایی می شود. سیبک ها در قسمتی از طبق که به چرخ ها متصل است، قرار دارند. به طبق، بازویی هم می گویند.

علائم خرابی طبق

همان طور که در بالا گفتیم مهم ترین و شایع ترین نشانه خرابی این قطعه، شنیدن سر و صداهای اضافی از خودرو به خصوص هنگام عبور از دست اندازهاست. در مواردی ممکن است تغییر در زاویه چرخ ها و لقی در محل قطعه هم از علائم خرابی آن باشد.

از بین رفتن بوش های طبق بر اثر کارکرد طولانی، تأثیر مستقیم بر طبق می گذارد و باعث خرابی آن می شود.

نامرغوب بودن مواد اولیه یا کیفیت پایین آن، تأثیر مستقیم در عمر قطعه دارد.

امکان فرسوده شدن قطعه به دلیل کارکرد طولانی هم وجود دارد.

بیرون زدن بوش بازویی و آسیب دیدن سیبک ها نیز از جمله دلایل بروز مشکل در این قطعه است.

نکته: مسئله مهمی که باید به آن توجه داشت، سخت بودن تشخیص خرابی این قطعه به دلیل محل قرارگیری آن است. بهتر است برای پی بردن به مشکل این قطعه به تعمیرگاه مراجعه کنید. محل قرارگیری و مکانیسم کاری طبق به گونه ای است که باید افراد متخصص، خرابی آن را تشخیص دهند.

چطور متوجه خرابی طبق شویم؟

بعد از اعلام نشانه های فوق به تعمیرکار، باید خودرو بازدید شود. تعمیرکاران زیادی هستند که به محض مشاهده کجی در زاویه چرخ ها اقدام به تعویض بازویی می کنند. توجه داشته باشید که تا از خرابی این قطعه، مطمئن نشده اید، نباید آن را تعویض کنید.

پی بردن به خرابی یا آسیب دیدن این قطعه، کار چندان دشواری برای تعمیرکاران نیست. در قسمت بعد، چگونگی ساختار و محل قرارگیری طبق را توضیح می دهیم. در اینجا کافی است بدانید که بوش ها و سیبک ها دو قطعه مرتبط با طبق هستند که خرابی آن ها منجر به بروز مشکلاتی در طبق خواهد شد؛ بنابراین تعمیرکاران باید به سراغ تمامی قطعات مرتبط با هم بروند و از سالم بودنشان مطمئن شوند.

اولین کاری که باید انجام شود، بررسی این قطعه و متعلقات آن به لحاظ ظاهری است. کج شدن بازویی یا جابه جایی آن روی بوش، خراب شدن بوش و پارگی گردگیر سیبک، با معاینه فنی فرد متخصص تشخیص داده می شود.

 ضربه های وارده به خودرو از سمت جاده، از جمله دلایل خرابی بوش ها است. قسمت های پلاستیکی بوش تحت فشارهای متعدد و مکرر دچار پارگی می شود. سیبک ها هم بیشتر به دلیل خرابی گردگیر هایشان آسیب می بینند. این قطعات ممکن است ترک بردارند، از جای خود بیرون بزنند یا پاره شوند. سلامت گردگیر سیبک در میزان و مدت عملکرد مناسب سیبک و سالم بودن آن، تأثیر مستقیم می گذارد.

اگر خراب شدن بازویی به دلیل خرابی دو قطعه فوق نباشد، به علت وارد شدن ضربه های شدید مستقیم به خود قطعه است. در موارد زیادی، عبور از ناهمواری ها عامل کج شدن طبق هاست. لازم به ذکر است که تعمیر و تعویض بوش و سیبک، خیلی آسان تر و کم هزینه تر از بازسازی و تعویض خود قطعه بازویی است.

نکته: به یاد داشته باشید که درجه خرابی قطعاتی چون سیبک و بوش متفاوت است؛ مثلاً اگر فقط لبه های خارجی بوش، کمی تغییر شکل داده باشد، نیازی به تعویض آن نیست، اما اگر قطعه ترک برداشته باشد، قطعاً باید با قطعه ای نو جایگزین شود.

بعد از بررسی سیبک به لحاظ ظاهری، باید آزمایش هایی روی آن و سایر قسمت ها انجام شود. تعمیرکاران، روش های متفاوتی برای تست لقی سیبک، بر هم خوردن زاویه چرخ ها و خرابی سایر قطعات دارند.

با توجه به آنچه گفته شد، تعویض قطعه ای چون طبق، کاری نیست که با مشاهده چند نشانه انجام شود. تعویض قطعاتی که هنوز کارایی خود را از دست نداده اند، کاری منطقی نیست؛ به علاوه زمان و هزینه های شما را نیز به هدر خواهد داد.

افراد زیادی می پرسند، آیا می توانم بازویی خودرویم را خودم جایگزین کنم؟ در پاسخ به چنین سؤالی باید گفت تعویض این قطعه، نیازمند تجهیزات و لوازم تخصصی است؛ همچنین برای این کار، محل قرارگیری خودرو اهمیت زیادی دارد، چرا که بازویی زیر اتاق خودرو قرار می گیرد و برای دسترسی به آن باید خودرو ارتفاع بگیرد. توجه داشته باشید که بالا بردن خودرو باید با روش استاندارد و اصولی انجام شود.

مورد بعدی که در تعویض بازویی باید به آن توجه کنید این است که تعویض این قطعه در خودروهای مختلف، متفاوت است؛ برای مثال تعویض طبق پراید با تعویض طبق خودروهای خانواده پژو فرق می کند و به همین دلیل توصیه می شود که در طول فرآیند تعویض قطعه از یک برگه راهنما کمک بگیرید. به طور کلی طبق پراید نسبت به سایر خودروها، طراحی ساده تری دارد، بنابراین باز و بسته کردن آن نیز ساده تر خواهد بود.

در مورد طبق ها بیشتر بدانید

وجود این قطعه در خودرو و تعداد آن به نوع سیستم تعلیق و طراحی آن بستگی دارد؛ بنابراین ممکن است یک خودرو طبق نداشته باشد یا بر عکس، دارای چند طبق باشد. بازویی در اطراف متعلقات چرخ قرار می گیرد و از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سوی دیگر به شاسی خودرو متصل می شود. در واقع این قطعه، دو قسمت مختلف خودرو را به هم متصل می کند.

اگر این قطعه در نیمه بالایی قطعات چرخ، نصب شده باشد، طبق بالا و اگر در نیمه پایینی قطعات چرخ، نصب شده باشد، طبق پایین نام می گیرد. طراحی بعضی از خودروهای امروزی به گونه ای است که دارای سیستم فنر و کمک فنر یکپارچه است. در این طراحی ممکن است بازویی بالا به طور کلی حذف شود.

با وجود توضیحات فوق کاملاً مشخص است که این قطعه یکی از اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق و جلوبندی است. به طور کلی وظیفه این سیستم، دریافت ضربات عرضی و طولی وارد شده به خودرو و انتقال آن ها به شاسی برای فراهم کردن آسایش سرنشینان است؛ به علاوه اینکه عملکرد صحیح این قطعه، ایمنی خودروی شما را بالا خواهد برد. در این مجموعه، طبق شبیه به بازوی انسان عمل می کند، یعنی ارتباط دو قسمت مهم را با یکدیگر برقرار می کند. این قطعات رابط، هم در محور جلو و هم در محور عقب به کار می روند.

سیستم های تعلیق در دو نوع طراحی می شوند: مک فرسون و فنر پیچشی. آیا می دانید سیستم تعلیق خودروی شما کدام یک از این دو نوع است؟ آیا می دانید چند طبق و به چه شکلی در خودروی شما به کار رفته است؟ تا به حال بازویی خودروی تان خراب شده است؟ آیا خودتان این مشکل را تشخیص دادید یا بعد از مراجعه به تعمیرگاه، متوجه خرابی آن شدید؟ هر نکته مهمی که درباره خرابی، تعویض یا تعمیر این قطعه دارید، لطفاً برای توربومگ بنویسید. توربومگ از نظرات شما در جهت بهبود مقالات خود بهره می برد.

سیبک سازی اس پی جی ، شرکت  spg ، شرکت سیبک سازی فارس ، اولین تولید کننده سیبک در استان فارس با ضمانت نامه کتبی ، طبق ٢۰۶ ، طبق پراید ، سیبک پراید ، سیبک ٢۰۶ ، spg sibak ، sibak ٢۰۶

سیبک سازی فارس ، تولیدی سیبک ، تولیدی سیبک پراید با ضمانت نامه ، شرکت سیبک سازی استان فارس ، اس پی جی ، شرکت سیبک اس پی جی  

طبق

با تکیه بر علم تمام توان خود را برای داشتن محصولاتی با کیفیتو خدماتی برتر نسبت به رقبا و هماهنگ کردن قیمت تمام شده محصول با توان خرید شما هموطنان گذاشته شده است

آدرس شرکت